برگزاری یازدهمین جشنواره ارگانیک از ۲۲ آذر تا پایان ماه

برگزاری یازدهمین جشنواره ارگانیک از ۲۲ آذر تا پایان ماه

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، سعید راد در نشست خبری یازدهمین جشنواره ارگانیک تهران با بیان اینکه این جشنواره ۲۲ آذر آغاز می شود و تا پایان همین ماه ادامه دارد، اظهار کرد: جشنواره ارگانیک با حضور ۱۲۰ تولیدکننده داخلی در بوستان گفت و گو برگزار می شود.
وی با بیان اینکه اجرای این جشنواره با نظارت وزارت جهاد کشاورزی، سازمان غذا و دارو و اداره کل استاندارد تهران و برمبنای مصوبه ۲۶۲ شورای شهر برگزار می شود، تصریح کرد: در این جشنواره شرکت شهر سالم و آتش نشانی و همین طور نیروی انتظامی ما را همراهی خواهند کرد.
راد با بیان اینکه با توجه به نام گذاری امسال تحت عنوان «حمایت از کالای ایرانی» تمامی تولیدکننده ها داخلی هستند، اضافه کرد: تلاش شده تا در راستای فرهنگ سازی به منظور استفاده از غذای سالم و محصولات ارگانیک از کالای ایرانی حمایت کنیم و وظیفه ما این است که هم از تولیدکننده و همین طور عرضه کننده حمایت کافی داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با بیان اینکه افتتاحیه یازدهمین جشنواره ارگانیک ۱۰ صبح روز پنجشنبه با حضور شهردار تهران برگزار می شود، افزود: این جشنواره ۱۰ روز به طول می انجامد. در راستای برگزاری این جشنواره نیز مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران همکاری بسیار مناسبی را با ما داشته و ما تلاش می کنیم تا جشنواره را با حداقل هزینه برگزار کنیم.
راد همچنین درباره شیوه نرخ گذاری اقلام عرضه شده در جشنواره ارگانیک تهران توضیح داد: بدین منظور کمیته ای تشکیل شده که جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و نماینده ای از شورا در آن حضور دارند. البته بیان این نکته ضروری است که هزینه تولید کالاهای ارگانیک یک و نیم تا دو برابر بیشتر از سایر کالاها است زیرا اگر قرار باشد در زمینی کالای ارگانیک کاشته شود از سه سال قبل نباید از کود شیمیایی استفاده کنند.
وی ادامه داد: پس می توان گفت هزینه تولید این نوع محصول بالا است و به تبع آن فروش کم تر. به همین منظور باید اقدامات لازم برای فرهنگ سازی و نظارت بر قیمت ها صورت گیرد.
راد با اشاره به ۴ شاخص مرکز میوه و تره بار برای ارائه محصولات گفت: قیمت مناسب، کنترل کیفیت، تنوع محصولات و مشتری مداری شاخص های مهمی است که مدنظر ما است.
مدیر عامل سازمان میادین و تره بار در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه گوشت منجمد در ۲۲ میدان با کارت ملی عرضه می شود، عنوان کرد: این گوشت در هر وعده ۲ کیلوگرم و با قیمت حدود ۲۸ هزار تومان به فروش می رسد.
راد با اشاره به میانگین اختلاف قیمت میان محصولات ارائه شده در میادین میوه و تره بار و بازار آزاد توضیح داد: براساس آخرین آمار بانک مرکزی، قیمت انواع میوه جات ۴۲ درصد، سبزیجات ۳۲ درصد، حبوبات ۱۸ تا ۲۲ درصد و اقلام پروتئینی بین ۹ تا ۳۳ درصد است.
وی با بیان اینکه گوشت قرمز و مرغ با همکاری امور دام و سازمان گوشت در میادین میوه و تره بار عرضه می شود، عنوان کرد: تامین کنندگانی با حضور نماینده شورای اسلامی شهر انتخاب شده و گوشت میادین را تامین می کنند. گوشتی که در میادین ما عرضه می شود حاشیه سودی ندارد و روزی هر کیلو بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان به دست می آید.
مدیر عامل سازمان میادین میوه وتره بار با اشاره به ارائه گوشت منجمد در ۲۲ میدان با کارت ملی اضافه کرد: سامانه ای هوشمند وجود دارد که این ۳۰ تن گوشت را بین شهروندان بر اساس آن می توان توزیع کرد. در واقع بر اساس مکانیزم هوشمند هر فرد بین ۱ تا ۳ بار و هر بار ۲ کیلوگرم گوشت را می تواند با قیمت کیلویی ۲۸ هزار تومان خریداری کند. رفتار اقتصادی خریدکنندگان نشان می دهد که آن ها نمی توانند بیش از ۲ کیلو گوشت بخرند و اگر کسی بیشتر اقدام کند، موضوع دیگری در میان است.
راد با اشاره به اینکه افزایش قیمت ها در میادین میوه و تره بار با مصوبه شورای شهر است، اضافه کرد: در واقع افزایش قیمت ها در کمیسیون های مرتبط شورای شهر بررسی شده و سپس به ما اعلام می شود.
وی درباره کمبود پارگینک در میادین میوه و تره بار نیز توضیح داد: در شهر تهران محدودیت زمین و فضا وجود دارد و در واقع تفاوت قیمت ها نیز مطرح است. در برخی از میادین خط کشی های لازم انجام شده و در حال حاضر ما تنها می توانیم پارکینگ های فعلی را سامان دهی و زیباسازی کنیم. البته میادین میوه و تره بار باید متناسب با بافت مسکونی و رفتار اقتصادی مصرف کنندگان گسترش پیدا کند.
راد در پاسخ به سوالی درباره ورود برخی از خودروهای سنگین به میادین میوه و تره بار گفت: نظارت بر حجره هایی که در میادین میوه و تره بار وجود دارند از سوی اتحادیه مربوطه انجام می شود، از ابتدا نیز تصمیم بر این بود و ما نظارتی روی فروش حجره ها نداریم. این در حالی است که روزانه ۲۰ هزار خودروی سبک و سنگین وارد میادین میوه و تره بار می شود و وظیفه اتحادیه است که بر آن ها نظارت کند.
مدیر عامل سازمان مدیریت میادین و تره بار شهرداری تهران با تاکید بر این نکته که کار در میادین شهر تهران تعطیلی بردار نیست، تصریح کرد: میادین نقش استراتژیکی را در وضعیت سبد غذایی شهروندان تهرانی ایفا می کنند.
وی با اشاره به خدماتی که از سوی سازمان میادین و تره بار برای شب یلدا ارائه خواهد شد، گفت: در ۲۴۱ میدان سطح شهر تهران انار و هنداوانه عرضه می شود که قیمت آن ها نیز توسط کیمته نرخ گذاری تعیین شده است. البته قیمت محصولات ارائه شده بین ۲۲ تا ۳۰ درصد کم تر از بازار است.
راد در پاسخ به سوال دیگری درباره ساختمان در حال ساخت در ورودی مرکز میدان میوه و تره بار بیان کرد: ساختمان در حال ساخت هیچ معارضی ندارد و نمای بیرونی آن در حال تکمیل است. تلاش می کنیم تا این ساختمان تا پایان خرداد به اتمام و بهره برداری برسد.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا شما در زمان حضور در سازمان میوه و تره بار افزایش قرارداد داشته اید یا خیر گفت: از زمان حضور در سازمان افزایش قراردادی نداشتیم و در مورد دوره های قبلی هم بررسی انجام ندادم.

درباره montazeri

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن این فیلد ضروری است *